sekadar renungan jek..

Penstrukturan semula subsidi yg diumumkan kjaan pd 5 jun 08 myaksikan byk pihak mgeluh dan tidak kurang merungut. pelbgai reaksi diberi krn diakui ramai yg terasa dn kenaikan harga petrol.

Sbg mana berat hati rakyat mnerima kptusan tsebut, sukar lg kjaan utk myatakan krn pucuk pimpinan sedar mrk akn mnerima kritikan dr pelbagai pihak dan btindak utk tidak jd popular.

Sbg pgguna, kita perlulah btindak bijak apbila bbelanja. kita perlu bhemat dlm pbelanjaan dgn mgikut kprluan & kmampuan kita. mbuat pilihan yg bijak ketika bbelanja dpt mningkatkan kedudukan kewangan keluarga.
Ayah mana yg tidak sygkan anaknya. setiap pmintaan anak, pasti si ayah akan tunaikan
walaupun ada masanya pmintaan tsebut tidak dpt dipenuhi. namun pernahkah si anak bertanya dari mana ayahnya mdptkan wang utk memnuhi pmintaanya? mungkin si ayah meminjam dari bank?atau kredit kad?atau kawan?atau ah long?
Si ayah sanggup memenuhi pmintaan anaknya spya dia terus mjd popular dalam keluarganya. ini bmakna si ayah bbelanja di luar kemampuannya.
adakah ini satu gaya hidup yg sihat?
adakah ini cara yg baik?
Jawapannya : TIDAK!!
kerana tidak sanggup berkata 'tidak' utk setiap pmintaan anaknya, akhirnya si ayah dikelilingi hutang yg byk. si anak hanya mgetahui ayahnya bhutang apabila :
bank myita rumah!
kereta ditarik!
ah long dtg ke rumah!
ketika ini baru si ayah mahu mstrukturkan semula pbelanjaannya.tidak lagi makan di restoren mewah.tidak lagi mbeli baju jenama mahal. tapi ini semua telah tlewat. untuk mjadi popular si ayah sanggup berhutang!!
dan akibatnya seisi keluarga menanggung beban si ayah.
Begitulah kisah yg tjadi dlm isu pstrukturan semula subsidi petrol yg lalu. pak Lah telah memilih utk tidak jadi popular utk mjaga kepentingan rakyatnya.
kita tentu tidak mahu negara kita mjd spt myanmar yg ketika itu cuma mpunyai simpanan wang yg hanya cukup utk mbyr gaji 2 minggu utk kakitangan awamnya. ketika itu baru nak struktur semula subsidi minyak dan pelbagai subsidi lain.
walaupun si ayah mgajar anaknya spya mgubah cara hidup & bjimat cermat, tetapi si ayah TETAP menjaga :
pendidikan anaknya (subsidi pendidikan)
kesihatan anaknya (subsidi kesihatan)
dan
makanan anaknya (subsidi beras, minyak masak, tepung dll)
subsidi-subsidi ini tidak disentuh langsung, yg distrukturkan semula hanyalah subsidi petrol.
mungkin ada yg bkata mengapa tidak kita hentikan shj projek mega kjaan. duit itu kita salurkan pd subsidi petrol. tapi apakah projek mega kjaan ketika ini?
jawapannya : TIADA
projek mega pada ketika ini hanyalah subsidi minyak sahaja iaitu 33 bilion setahun yg perlu ditanggung kjaan. dgn 33 billion ini kita boleh mbina 4200 sekolah rendah, atau 38 buah hospital. tetapi kjaan sggp utk terus memilih mbiayai subsidi petrol kpd rakyatnya.
KLCC cuma 11 billion shj. jika duit subsidi petrol ini diguna utk mbina KLCC, maka tiap-tiap tahun kita boleh mbina KLCC di setiap negeri di Malaysia. fikirkan!

Mungkin inilah masanya utk kita bkorban dgn mgubah cara hidup demi kesejahteraan keluarga & negara. jika asyik myalahkan kjaan tanpa mahu mhadapi kenyataan, apa akan tjadi pd generasi akan dtg, iaitu anak cucu kita sendiri.

Marilah kita bsama bhemah dgn bmula pd diri & keluarga kita. InsyaAllah kita dpt mharungi krisis ini bsama.

1 Response to "sekadar renungan jek.."

  1. MR.WILD_DRAGON says:
    9 September 2008 pada 3:36 PG

    Berhutang tu tak salah jika kena pada tempatnya.....event kita sendiri pun apabila memilik kenderaan sendiri , beli rumah sendiri , ini membawa maksud satu perlaburan jangka masa panjang ataupun aset milik keluarga. Tapi kalau dah berhutang kerana nak nampak bergaya......Kononya bila orang pandang "Wah....Hebat Lu..."tapi diakhirnya jelas memperlihatkan kebodohan diri sendiri..........

    Walau aper pun....."Ukurlah baju Dibadan Sendiri.....".....